voltigeskoj

Voltige - inte bara en sport, en livsstil

Tävlingsträna

Publicerad 2017-06-22 00:08:51 i Allmänt, träning,

Det kommer en sammanfattning om Flyinge, men det får bli när jag har lite mer tid. Istället ska jag berätta lite om gårdagen. För att träna Cato på att åka släp och komma till nya ställen åkte vi iväg en sväng igår. Vi packade in Cato i släpet (tog ca en halvtimme) och åkte hem till Filippa som bor på en gård med islandshästar. Cato var inte särskilt nöjd under resan och var dyngsur när han kom fram. Kul det kommer bli att få in honom igen om några timmar, tänkte jag. Men iaf. Han fick stå kvar i släpet medan Andrea borstade och lindade benen och det accepterade han. När han sedan kom ut var det väldigt mycket att titta på och ridhuset var inte alls lockande. Men efter ett tag gick han in, utforskade de svenska flaggorna vi satt upp på väggarna och sedan var allt lugnt. Duktig häst. Själva träningen var sedan inga problem. 

När vi skulle åka hem tog det ca 30 minuter att lasta igen. Drygt, kan tyckas. Men den här gången var han lugn. När han kom in fick han stå där och äta sin kraft och efter det stod han superfint hela vägen hem. Han måste lära sig att det är okej att vara där inne. Cato har svårt att välja rätt. Han vill gärna göra rätt, men när man talar om för honom att det är fel har han svårt att förstå vad han ska göra istället. Många hästar provar kanske två eller tre gånger innan de hittar rätt, Cato kan behöva tio försök. Då kan han bli stressad och istället låsa sig. Man kan verkligen se på hans ögon när det blir kortslutning där inne. Tussehästen. Det går långsamt, men det går framåt.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Micaela

Här skriver jag om vad som händer i min klubb, Uppsala Voltige. Klubben har sex lag, allt från nybörjare till elitnivå.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela